Néhány makettfotó:

 (A kis képekre kattintva alaposabban is megnézheted őket.)
 
 

A-10A Thunderbolt II.

Ez egy db A-10A Thunderbolt II.-es. Nemhivatalos nevén Warthog, azaz "Varacskos disznó". Hát mit mondjak: találó elnevezés. Az orr részében található hétcsövű, 30 mm-es gépágyúval úgy túrja ki a harckocsikat, mint a névadója a gyökereket. Bővebb információt a típusról itt olvashatsz.
 

A makett az Academy gyártmánya, 1/72-es méretarányú.


F-14A TomcatF-14A Tomcat

Ez egy F-14A Tomcat. Bár azt hiszem, felesleges volt bemutatni. Ezt a gépet mindenki ismeri, ha máshonnan nem, hát a moziból. Ez a gép volt sokáig a US NAVY egyik legfélelmetesebb repülője. Még ma (30 év után!) is szolgálatban áll, igaz, jelentős korszerűsítések után. Jellegzetessége a változtatható nyilazású szárny,a kettős függőleges vezérsík és a gyönyörű forma.

A makett a Monogram gyártmánya, 1/48-as méretarányú.
 
 


MiG-21MFMiG-21MFMiG-21MF

MiG-21MF. A Magyar Légierő színeiben még a régi, csillagos felségjellel. Hosszú ideig ez a típus (és a MiG-21bis) jelentette "a" vadászgépet a magyar légtérben. Ennek a tipusnak a Magyar Légierő nem kevesebb, mint 7 változatát használta (F-13, PF, MF, bis), ebből 3 kétüléses (U, USz, UM). A MiG-21-es jó példa arra, hogy egy alaptipusból mennyi mindent lehet "kihozni" a fejlesztések során. Mára már kiöregedtek, és selejtezésre kerültek. Helyüket a következőkben bemutatott MiG-29-es vette át.

A makett a KP gyártmánya és 1/72-es méretarányú. Felhasználtam hozzá a PP Aeroparts feljavító készletét is és kinyitottam a kabindeklit.


MiG-29B FulcrumMiG-29BMiG-21MF és MiG-29B

Előttem az utódom! A Magyar Légierő 22 harci MiG-29-eseinek egyike. Sokat nem akarok beszélni róla, még a csapból is Fulcrum folyik. További információt (és rengeteg fotót) itt találhatsz.

A makett Airfix gyártmány, 1/72-es méretű. Egy (két) apró javítást eszközöltem rajta: kicseréltem a szélvédőt saját készítésűre és a katapultülést a Precíz Stúdió műgyanta öntvényére.
 
 


Szuhoj Szu-22M3

A Magyar Légierő valaha volt legnagyobb tűzerejű repülője volt a Su-22M3-as. A kép is egy ilyen gépet ábrázol. A képen látható 06-os oldalszámú példánynak leszálláshoz való bejövetel közben kigyulladt a hajtóműve és az égő gép a vasúti töltésre zuhant és odébb tolta a síneket.

A makett Italeri dobozban volt, de eredetileg Bilek gyártmányú. A mérete 1/72.
 



 

An-2An-2An-2

Egy szelíd motoros. Az AN-2-es. Akik repültek vele, azoknak egyszerűen csak ANCSA. Igen, így csupa nagy betűvel. Eleinte könnyű szállítógépként használta a Magyar Néphadsereg, azután átadták a repülőszövetségnek ejtőernyős kiképzési feladatokra. Használták térképészeti célra is és mezőgazdasági változata is volt. Ez a repülőgép nem állított fel sem sebességi, sem magassági rekordokat, de 1946 óta zokszó nélkül (gyakorlatilag balesetmentesen) teszi a dolgát.

A makett Bilek gyártmányú, 1/72-es méretű. Az építés közben szerzett tapasztalataimról a TopGun magazin 2000/5-ös számában írtam egy rövid cikket. A cikk anyagát itt is elolvashatod.



A fotón az amerikai Haditengerészeti Légierő F-4J Phantom-ja látható. A makett érdekessége, hogy egy vietnami ász-páros gépét ábrázolja. Rádió hívójele szerint: a "Showtime-100"-ast. Név szerint: Randy Cunningham és Willie Driscoll százados gépét. Ez a gép arról híres, hogy kettős légigyőzelmet ért el két vietnami MiG-17-es ellen. Egy későbbi bevetés során sajnos a gép megsemmisült - a személyzet szerencsésen katapultált -, de új gépet kaptak, amit ugyanilyenre festettek. A makett ezt a második változatot ábrázolja. A makett a Hasegawa gyártmánya, eredetileg F-4D volt, de átépítettem F-4J-re. A dobozban minden alkatrész megvolt hozzá, csak az orrkúp alatti kis "bigyót" készítettem házilag. Festése: felül FS16440 világos sirályszürke, alul fényes fehér.


A Typhoon-t eredetileg elfogó vadásznak tervezték, ám annak nem vált be. Viszont kitűnően bevált alacsonytámadó feladatokra, végül is ebben a feladatkörben vetették be nagy számban. A korai tipusok még "gépkocsiajtó"-s kabinnal és háromágú légcsavarral készültek, később "buborékkabin"-t és négyágú légcsavart kaptak. A makett egy átmeneti tipus, buborékkabinnal, de még háromágú légcsavarral. Ez a makett az Airfix egyik korai gyártmánya, egyetlen erénye, hogy olcsón hozzá lehet jutni. :-) Én kihívást láttam benne és megvettem. Nem részletezem, mennyi munkát adott (csak címszavakban: kabinbelső, kabintető, futóakna, fékszárnyak), de ahogy mondani szokták: innen szép nyerni! Festése szabványos RAF festés: Ocean Grey, Dark Green, Medium Sea Grey. Az orrkúp és a gyűrű a törzsön Sky színű.


 

Még néhány fotó, de csak távirati stílusban... :-)


Ez egy Mi-28 tipusú helikopter. Sajnos nem valósult meg a sorozatgyártása, pedig (magánvéleményem szerint) sokkal igéretesebb tipus volt, mint akkori vetélytársa, a Ka-50..
A makett a Revell gyártmánya, 1/72-es méretarányban.




Itt látható a Magyar Légierő legismertebb felfegyverzett harci helikoptere, a Mi-24-es. Komoly tűzerejű, robosztus gépezet, amolyan "igazi nehézfiú". De erről az afgán ellenállók bizonyára többet tudnának mesélni....

A makett az Italeri gyártmánya, de a lengyel Part fotomaratásait is bevetettem a minél élethűbb megjelenés érdekében. Még így sem sikerült tökéletesre, mert az ülések a valóságban feketék, de én (ki tudja miért) kékre festettem. Erről a makettről szintén megjelent egy cikkem a TopGun magazinban (2000/8), ott részletesebben is olvashattok a makett építésének körülményeiről.








1