Subaru Outback 2010 2.0D teszt by Petkó

 

 

 

 

Az első Outback 1995-ben mutatkozott be, akkor még Legacy Outback néven, ezzel az autóval teremtették meg az új kategóriát: a SUV-ot.

Az új Outbacket a (Legacyval együtt) 2009 ápr.-ban mutatták be először a New Yorki nemzetközi autó kiállításon, a megjelölése viszont Subaru Outback 2010 lett. Hozzánk az első új Outback és Legacy szeptemberben érkezett meg.

A 2010-es modell teljesen új fejlesztés, ez lett az Outback 4. generációja. A mérnökök tágasabb, kényelmesebb autót akartak létrehozni,   mint a korábbi modellek, és hogy ez sikerült nekik, az már az első pillantásra is látszik. Az autó megjelenése azonnal felkelti a figyelmet, a korábbi „kombi” fazonnál „SUVosabb” lett. 50 mm-el szélesebb, 105 mm-el magasabb és 45 mm-el hosszabbra nőtt. A hasmagasság 220 mm. A kerekek előtti/mögötti karosszéria túlnyúlás rövidebb, - ez a szűkívű kanyarodásnál üdvözölhető-,  a tengelytáv 70 mm-t nőtt, ami az egyenesfutásnak, a belső térnek, főleg a hátul ülőknek nagy előnyére vált. A siker előre jelezhető  volt, egy jó megjelenésű, tágasabb, komfortosabb autót sikerült tervezni. A siker abban is megmutatkozik, hogy a Subaru Outback elnyerte a  MOTOR TREND magazin „A 2010-es Év SUV-ja®” díját. http://www.motortrend.com/oftheyear/suv/112_0912_2010_suv_of_the_year_winner/index.html

http://www.autosvilag.com/index.php/Subaru-Outback-Szepsegtapasz.html

A külső alapján felismerhető, hogy ez Outback, azért az elődjéhez viszonyítva mégis más lett a forma. Mivel a méretek minden irányban nőttek, az autó megjelenése arányos maradt. A hűtőrács magasabban van, ezzel is hangsúlyozottabb lett a SUV – os megjelenése. A fényszórók elhelyezése háromdimenziós, hosszan nyúlnak ki oldalra is. Hangsúlyozott kerékívek, erőteljes ütközők emelik sportosabb szintre a formát. Az ablakok masszív fémkeretet kaptak, ezzel a szélzaj erőteljesen csökkent. Már megszoktuk a kertnélküli ablakokat, hiányoznak, de most ezt is meg kell szokni.

A motorokat átdolgozták, a választék a 2.0D,  a 2,5 benzines manuális, vagy automata CVT Lineartronic váltóval és a 3.6R 5 fokozatú automata váltóval. Mindegyik motor teljesíti az Euro5 kritériumokat, mindegyiknél csökkent a fogyasztás.

Az Emil Frey tesztautója 2.0D motorral szerelt Comfort kiadás, Ivory bőr belsővel. A dízel motoros Subaruk egyelőre csak kézi váltóval kaphatók, de későbbre ígérik az automata megjelenését is.

 

Az ajtók szélesre tárulnak, a beszállás kényelmes.

A belső tér kényelmes, tágas, bőséges a hely a lábaknak, a hátsó traktusban is. Az anyag kiválasztása is jó, ízléses a színharmóniája, jó a tapintása. A két fokozatban fűthető első ülések kényelmesek, az elektromotorral 10 irányban mozgathatók, a vezető oldalon 2 beállítás a Memória funkcióval rögzíthető. Az oldaltartás is kitűnő. Az üléseket eleve ívelt háttámlákkal  tervezték, az első ülések hátbetétét még elektromos motorral is illeszthetjük  a hátunk ívéhez, így nagyon kényelmes üléspozíciót állíthatunk be.

 



A 2010-es modellben az ülések vázát megerősítették, a hátulról ható  ütés ellen még erőteljesebben véd, egyben kényelmesebbé is vált.  

 

 A kormány axiálisan és vertikálisan is állítható, így az üléssel együtt nagyon kényelmes vezetési helyzetet lehet beállítani.   Bőr borítású, jó fogású, sajnos nem a MOMOtól jött, ezért a fogása némiképp elmarad az elődjétől. Viszont a hifi és a tempomat vezérlő gombok könnyebben kezelhetők, ez a változtatás az előnyére vált. .

 

Tetszetős a középkonzol, alu felülettel, jól áttekinthetők a Hifi vezérlőgombjai, alatta van a kétoldali automata klíma vezérlése. A rádiós egység 6 váltós CD lejátszót foglal magában, van Aux kivezetése, lehet  hozzá mp3-at, iPodot csatlakoztatni. A jó, tiszta hangzásról elöl 4 + hátul 2 hangszóró gondoskodik.

A GPS –el rendelkező típusokhoz  Bluetooth-Telefon kapcsolható. Itt a GPS beszédfelismerő funkcióval rendelkezik, új nagyfelbontású 8 inch széles monitorra vetül a kép. Lehetőség van DVD lejátszására is, a tolatásnál az autó háta mögötti teret tolatókamera vetíti ki.

A felső ívbe kecsesen simul a multifunkciós display, amin lehívható a pillanatnyi-,  az átlag fogyasztás, a pontos idő és a külső hőmérséklet.

 

 

 

 

A tesztautóban nem volt szellőző a hátsó ülésnél, a helye viszont megvan. Kár, mert sokkal komfortosabb érzés a hátul ülőknek, ha ízlés szerint tudják állítani ott is a hűtést/fűtést.
Az általam olvasott tesztekből tudom, hogy az autó működése nagymértékben függ a tárolóhelyek számától. Ezért én is szemügyre vettem őket. Az első ajtók rekeszében elöl lehetőség van nagyflakonok tárolására, középen a régi kézifék helyén van 2 pohártartó, a könyöktámasz előbbre került, így valóban már támaszként is használható, kinyitva tágas rekesz tűnik elő. Itt található a 12 V csatlakozó és az AUX Jack csatlakozója. A rádió alatt is van kis dobozka, a tetőn jutott hely a napszemüveg tartónak, valószínű azért, mert a panoráma tető megszűnt, csak egy nyíló-bukó ablak található elektromos mozgatással. A kesztyűtartóban felül osztott polc, alul tágas rakodóhely van. A hátsó ülés könyöktartója lehajtható, abban van pohártartó is, meg még az ajtó oldalában is. Lehet, hogy van még, de most csak ennyire emlékszem.

A kardánalagút elején kapott helyet az ülésfűtés kapcsolója, kényelmesebben elérhető, mint az elődjénél.

 

A csomagtartó ajtaja elektromos zárral nyílik, magasra tárul. A pakoló nyílás minden irányban nőtt, a csomagtartó térfogata 459 literről 526 literre változott. Az üléstámlát 2/3 , 1/3 arányban tudjuk dönteni egy gombnyomással. Praktikus rögzítőfüleket lehet az oldal- és aljborításból kihajlítani.

 

 

Csütörtökön a változó időjárás miatt –hol csöpögött az eső, hol zuhogott- alkalmam volt kipróbálni az esőérzékelős ablaktörlőt. Az érzékenységet optimálisra beállítva kitűnően választja meg a törlési sebességet. Ha a cseppek sűrűsége/ritkasága úgy kívánja, kis időre le is áll. Az ablaktörlők nagy teret járnak be, csak a jobb oldal felső sarkán marad kis letisztítatlan felület. Az ablaktörlők parkoló helyén fűtőszálak futnak, ha télen odafagynának, pillanatok alatt leolvaszthatók.

A külső világításnak a megszokottakon kívül van egy „automata” állása, amikor is a világítás szürkületkor magától bekapcsol. Jó ötlet, kivéve, ha nappal városon kívül autózunk, akkor világosban is kell tompítottat kapcsolni, sajnos ez magától még nem működik. A külső visszapillantó tükrök fűthetők, elég nagy méretű, szinte alig van holttér. Ha útban van, motorral behajtható.

A futómű feszessége visszaállt a 2004-es Outback szintjére, ami azt jelenti, hogy az elődjénél keményebb, de még mindig nem kellemetlenül ráz. A tervezők figyeltek arra, hogy az úttartása kitűnő maradjon, de ne veszítsen a komfortosságából. A feladatnak nem könnyű megfelelni, de ennél az Outbacknél csaknem teljességgel sikerült megoldani ezt a problémát. A kanyarokban a Subaruktól megszokott biztonsággal  lehet haladni, nem igen dől a karosszéria, az intenzív fékezésnél sem bólint nagyokat.

Az első futómű MacPherson kerékfelfüggesztés, egy része egy „bölcsőkeret”-hez rögzített, ezzel a megoldással szélesebb a nyomtáv, illetve hosszabb  a rugóút, ami kisebb zajt, vibrációt, visz át a kocsiszekrényre, az úttartása tovább javult..

Hátul új, kettős keresztlengőkaros felfüggesztés kapcsolódik egy segédkerethez, ami gumiágyban rögzül a fenéklemezhez. A hátsó felfüggesztés szintszabályozót is tartalmaz, hogy az autó hasmagassága nehéz rakomány alatt is változatlan maradjon.

 

 A VDC  minden típusban széria, nem tolakodó, csak szélsőséges esetben avatkozik be.  Az AWD eleve hozzájárul a biztonságosabb közlekedéshez, a manuális sebváltós típusoknál a speciális középső Visco kuplung osztja az erőt 50/50 %-ban az első és hátsó tengelyek között. A fékezésnél a fékerőt az EBD osztja, a fékasszisztens a vészfékezésnél segít be.

A fékerő jól adagolható, hatásosan lassítja az autót.
Jó megoldás az elektromos kézifék, ehhez kapcsolódik az elektromos HillHolder, ami 5%-os lejtőig rögzíti biztonságosan az autót.

 

 

 

Az Outback 17 collos kerekekkel szerelt, a tesztautón Toyo téli gumik voltak, ami nem volt egészen ideális a 15 fok körüli hőmérsékletre.

 

 

Módomban állt kipróbálni az előző dízel Legacy és az új dízel Forester típusokat is. A sebesség fokozatok áttételezése nekem a Foresternél és az új Outbacknél tűntek a legoptimálisabbnak, ezt szorosan követi az előző gen. Legacy .
Mivel „elég sok” a választható sebességek száma (6), a műszerfalon kijelző mutatja, merre is járok. Kedvesen figyelmeztet kis nyíllal, ha érdemesebb feljebb váltani.  A hat sebesség kell is ahhoz, hogy a nyomatékot folyamatosan az optimális szinten tartsam, azonban ehhez elég sokat kell váltani. Így a 150 LE-s dízel megfelelő dinamikával tudja mozgatni a nem kevés, 1600 kg tömeget. A kuplung vajpuhán működik, a sebességfokozatok határozottan találják meg a helyüket, még véletlenül sem sikerült mellédugnom. 
A bal oldali műszer a gazdaságos üzemeltetésre buzdít, a gázpedál erőteljes lenyomásakor jócskán kilendül a mutató. Viszont a dízelnél  bármilyen vezetési stílusnál sem megy a fogyasztás 10 l fölé, nekem a tesztút alatt 7,6 l/100 km átlagfogyasztás jött ki, ami egy ilyen tömegű, méretű autónál igencsak figyelemre méltó eredmény.

A motor hangja nem kellemetlen, elég csöndes, de azért hallható, hogy az autóban olajkályha dohog. Ellenben dízeles rezgés egyáltalán nincs, a motort lehet pörgetni majdnem 5000/min fordulatig, de nem érdemes, mert a nyomaték ott már erőteljesen esik, igaz, a teljesítmény még tartja magát.  Aki szeret sportosan vezetni, nyugodtan veheti a dízelboxert, mert egész benzines tulajdonságai vannak.

 



A motort egy „Bölcső” keretbe helyezték, a rögzítést hidraulikus betéteken  keresztül oldották meg, a hang-  és rezgéscsillapítás érdekében.
A bölcső funkciója többcélú:
A motort alacsonyabbra tudták fektetni és a motor alatt  még helyet tudtak szorítani a turbó feltöltőnek is, ezekkel a megoldásokkal  a súlypont is lejjebb került, aminek a stabilitásban van nagy szerepe, csökken a rezgés, csöndesebb a motor, a motor billegés még csekélyebb lett. A futómű egy része is a bölcsőhöz csatlakozik, ez is a stabilitást segíti, és nem utolsó szempont, hogy a frontális ütközésnél a bölcsővel az ütközési zóna megnyúlt, irányított deformálódásával csökkenti a becsapódás erejét, azonkívül a motort a kocsiszekrény alá vezeti.

A dízel motorról bővebben olvashatsz a Forester tesztben: ITT


Még néhány szót kell ejteni a biztonságról. Az aktív biztonságról már tudunk, a megszokottak a Subarunál: a Simm.  AWD, alacsony súlypont (boxermotor), 4 CH. ABS, VDC, EBD, fékasszisztens, optimális futómű.

A passzív biztonságot még fokozták a körkörös karosszéria megerősítéssel (Subaru Dinamikus Karosszéria Koncepció: DC3), a motorbölcső alkalmazásával, az üléskeret megerősítésével, az első, oldalsó, függönylégzsák alkalmazásával, az első légzsákok 2 fokozatban fújódnak fel, az ütközés erősségének függvényében. Aktív fejtámlák, automatikusan megfeszülő biztonsági övek fokozzák tovább a biztonságot. A törésteszten a maximális pontszámot érte el, az elődje a minden idők legjobb töréstesztjét produkálta.   
 



Az autó vezetése valóban élmény. Az úttartása kiváló, a kanyarokat enyhe dőléssel veszi be, de maximálisan iránytartó. A magyar utakon a keresztbordákon vagy a kisebb kátyúkon keményen gördül át, de a nagyobb egyenetlenségeket szépen kirugózza. A szélzaj valóban csökkent, de nagyobb sebességnél lehet, hogy úgysem hallatszana, mert a dízel mormogása ott már azért hallatszik. A rádió hallgatása közben persze már fel sem tűnik, különösen, hogy a hangerő automatikusan változik a sebesség függvényében. Alacsonyabb sebességnél azonban  –összehasonlítva a más dízelekkel-  példásan csendes az autó. A kormányszervo sebességfüggő, ez jól érezhető, a parkolásnál szinte egy újjal forgatható a kormány, míg a nagyobb sebességnél megnyugtató érzés a kormány ellenállása. A fordulékonysága kiváló, a csekély első karosszéria túlnyúlás következtében a nagyobb méret ellenére sem okoz bonyodalmat a szűk helyre parkolás, ezt segíti még a tolatóradar is.
A kényelmes ülések hosszú úton sem okoznak fáradtságot, a forma változtatása valóban előnyére vált.

A fogyasztás megállt 7,6 l/100 km-nél, nálam ez ugyanannyi lett, mint a Forester fogyasztása. Útközben találkoztam néhány Subaruval, szokás szerint villantottam, többségében vissza is köszöntek, tehát az új formáról is megismerték, hogy ez is Subaru. A parkolásnál többen megálltak megnézni, milyen autó, akivel beszélgettem, a tetszését fejezte ki.

Az autó nekem is tetszik, a felszereltségben hoztak sok újat az elődjéhez képest, a tesztautó viszont nem a csúcsmodell, abban még több kényelmi funkció lenne.

Teszt: Dr Déry Péter Képek: Dr Déry Péter

www.lezerdent.hu Fogorvosi Magánrendelő  Dr Déry Péter

Műszaki adatok:


És még néhány kép:

http://www.lezerdent.hu/_derypeti/forumimages/OBK/OBK10H2.jpg

http://www.lezerdent.hu/_derypeti/forumimages/OBK/OBK10H3.jpg

http://www.lezerdent.hu/_derypeti/forumimages/OBK/OBK10H4.pg

http://www.lezerdent.hu/_derypeti/forumimages/OBK/OBK10H5.jpg

   HOME