Subaru Legacy 2.0 D teszt by Petkó



Abban mindegyik cikkben egyetértenek, hogy a dízel –boxer a benzines  boxer jellegzetességét megtartotta,  komfortossága alig  változott. A Subaru célul tűzte ki a prémium autók színvonalának elérését,  és mivel Európában és így hazánkban is egyre jobban terjed  a dízel  motorok népszerűsége, ebben a szegmensben is meg akarja vetni a lábát. Most ezzel a típussal ismét nagyot léptek előre ebben az irányban. Ahogy a Subarutól már megszoktuk, mindig valami egyedivel rukkolnak elő, most éppen a boxer motor dízelesítése  volt soron.  Ez egyedül álló a világban, széria autókban ilyen még nem jelent meg.  A teljesség kedvéért azonban illik megjegyezni, hogy a VW bogár idejében elkészült egy szériaérett  léghűtéses dízel - boxer, de az akkori  VW  vezetés nem merte piacra dobni az előre nem látható  igények miatt, így ez a műremek a múzeumban végezte.

A dízel motor negatívumaként felmerülhetne a dízelek  érces hangja, rázkódása, alacsony fordulatszámon nem elégséges forgatónyomatéka, ám a Subarunak a sajátságos építési módjával sikerült ezeket a hátrányokat kiküszöbölni.  A boxer dízel a benzinesnél megszokott kiegyensúlyozottsággal működik, anélkül, hogy plusz kiegyensúlyozó tengelyt kellett volna beépíteni.  Csöndes utasteret kaptunk, nyomatékos, erőteljes motor hajtja a nem éppen kis karosszériát.  A motor kis méretű, a motortérben alul fekszik a két tengely között, ezzel a súlypont jó mélyre került. Ehhez párosul még a szimmetrikus négy kerék meghajtás, mindezek eredményezik a Subaruk közmondásosan stabil, biztonságos úttartását, anélkül, hogy ehhez a stabilizáló elektronikának be kellene segíteni. Persze emellett az elektronikáról sem feledkeztek meg a tervezők, a kikapcsolható  VDC és kipörgés gátló még jobban kitolja a határokat, már-már a fizika törvényeit meghazudtolva.

Ezeket az ismereteket az eddig megjelent tesztekből, leírásokból olvashattam, de a hét végén lehetőségem nyílt az új Legacy 2.0 Diesel kipróbálására. Az  EF bemutató autóját megkaptam néhány napra kipróbálásra , köszönet a lehetőségért!  

Az autóban mindössze 750 km volt, ami egyrészt öröm, mert eddig még alapos tesztelésnek nem vetették alá, másrészt igazán nem is volt szívem a teljes tudását próbára tenni, mert ennyi  km-nél még nem illik. Viszont a teljesen friss motor és egyéb alkatrészek  még nincsenek  összekopva, azt be kell számítani, hogy a mostani teljesítménye még jócskán javulni fog, ezzel párhuzamosan a fogyasztás meg csökken.

Korábban már volt szerencsém többször is élőben találkozni  Vele, az igazi élmény mégiscsak az, amikor beleül az ember és gazdálkodhat  a 150 Le-vel  és a 350 Nm  nyomatékkal.

A Legacy külsőre nem változott, a motorház tetőn kapott egy légbeömlő nyílást az intercoolernek.

Hátul  kis tábla figyelmezteti a sofőrt, hogy nehogy benzint tankoljon az autóba.



A két kipufogó vég a figyelmes szemlélőnek is ad információt a motor milyenségéről, érdekes megoldás, az az értelme, hogy a füst lefelé távozzon, ne kormolja a kocsi hátulját.

 Belseje a már megszokott Subaru Legacy kényelme, itt nem igen fedeztem fel  változást. 

A fordulatszámláló kijelzője azért ad némi tájékoztatást a motor milyenségéről, mert a skála 5000 min/p fordulatig van kalibrálva, ami egyébként az olajosoknál nem megszokott.

A hangja meleg motornál belül alig hallható, még magasabb fordulatszámon sem. Rezgés alapjáraton sincs, magasabb fordulaton csak enyhe mormogás hallatszik. Buburól szó sincs, de Legacyban nekem nem is hiányzik. A gyorsulása már alacsonyabb fordulatszámról is intenzív, úgy tűnik 1500-tól fölfele érzi jól magát, legalább 1300 fölött érdemes tartani. Persze gyorsításhoz ez nem elég, innen vissza kell kapcsolni. 4800-es fordulatig huzatható, de nem is kell addig pörgetni, mert mélyebbről is nagy vehemenciával húz a motor. (0-100 km/ó 8,5 mp!)
 

 

A motor lassabban melegszik, hidegen hallható a dízelhang, az ereje igazán a teljesen felmelegedett motornál érezhető, akkor már a hangja is megszelídül.

A motor csak kinyomott kuplungnál indítható, okos megoldás. (Valaha volt Hyundai Ponym, az is így működött.) Indulásnál a kuplung olyan finoman adagolható, hogy nem is érezni, mikor kapcsolódik össze a két tárcsa. Szinte olyan érzés, mint egy folyadékkuplung az automatánál. Kis megszokást igényel, mert könnyen előfordul, hogy ha nem eléggé megemelt motorfordulatnál engedem fel a kuplungot, nos akkor szégyenszemre restart! Lépésben kanyarodásnál ajánlatos 1. fokoztba kapcsolni, mert a 2.-ban biztos lefullad a motor. Nem probléma, némi megszokást igényel.

Debrecenbe mentünk a sztrádán, a végsebességet nem próbáltam ki (gyári adat: 208 km/ó), de 160-nál még mindig nagyon jól érzi magát, a fordulatszámláló ilyenkor 3000-et mutat. A fogyasztásmérő ekkor sem megy 9 liter fölé, inkább 8.  A városi forgalomban 60-nál a negyedik sebességi fokozatban a fordulat számláló 1300/min-on áll és a pillanatnyi fogyasztásmutató 4 l-t jelez! Nekünk benzineseknek itt a fogyasztásmérő olyan, mintha valami nagyon jó, üdítő, vidám filmet néznénk, mert ilyet még benzinesnél nem láttam. Képes 0,6 l- is mutatni, de 3 – 6 liter körül ugrál a kijelző. Ugye a 3 literes benzines ilyet nem tud produkálni, sőt annál a pillanatnyi kijelző még 50 literig is felszalad. De nem akarok senkit elijeszteni a 3.0 R-től, mert persze ez nem átlag, csak egy-egy kövérebb gázadásnál ugrik így meg! 

A fékek úgy fognak, ahogy kell! Jól érezhető, pontosan adagolható a fékerő, a kocsi lassulása ennek megfelelően minden sebességről biztonságos. Természetesen 4 CH ABS és EBD figyel minden lassításnál, de az ABS csak végszükség esetén avatkozik be, az EBD megnyugtatóan folyamatosan szabályoz.

GPS ebben a kiadásban nincs, a display lapozható, mutatja az átlagfogyasztást, pillanatnyi fogyasztást, az indulás óta eltelt időt. A még meglévő benzin mennyiséggel megtehető távolságot, külső hőmérsékletet, pontos időt, remélem nem hagytam ki semmit! A műszerfal megvilágítását egyszerűen lehet nappaliról éjszakaira átkapcsolni, emellett lehet persze potival is szabályozni a fényerőt.

Az ülések, mintha az Outbackből kerültek volna át, jó oldaltartásúak, kényelmesek,  ebben a kiadásban (aktív) nincs bőr, de jó minőségű szövet borítja. A vezető ülés motoros, jó lenne ebbe is a beállítás memóriás rögzítése, valószínű a gazdagabb felszereltségű kiadásban már az van. Az utas ülés kézi beállítású, végső soron ez is elmegy, mert ezt többnyire csak egyszer kell beállítani. Mindkét ülés négy fokozatban fűthető. A csomagtartó ízlésesen burkolt, elég tágas, a csomagtartó fedél jó magasra nyílik, így jól pakolható. A becsukásához hiányzik egy fogantyú, mint az Outbacknél, hogy ne kelljen a csomagtartó fedelet kívülről fogdosni.

A D Legacy úttartásáról és kényelméről nem akarok ódákat zengeni, az a benzinesnél már megszokott biztonságot nyújtja. Az autó futóműve jól hangolt, elég feszes, de nem rázza ki az ember lelkét. Kis darabon kipróbáltam szerpentinen is, a motor nyomatékát igazán a hegymenetben értékeltem, ha gyakran visszaváltok, a motor hihetetlen rugalmassággal hálálja meg a fáradozásomat, már majdnem STI-ben érzem magam.

Az eddig megjelent típusok egyelőre kézi váltós kiadásban kaphatók, de ígéret szerint ősszel megkapjuk az automata változatot is. Én inkább automata párti vagyok, de ez persze egyéni, ki mit szeret, vagy mit szokott meg. A váltó precízen működik, 5 sebességes, de érzésem szerint a motor nagy nyomatéka miatt jó lenne még egy fokozat, főleg a hosszú egyenes sztrádán, ezzel nyilván még le lehetne szorítani az egyébként is alacsony fogyasztást.

Az autó ára (Aktív) 7.590.000 Ft-nál kezdődik, a benzineshez (Aktív: 7458000Ft) képest nem sokkal  több. A szerviz intervallum ugyanúgy 15 e km, mint a benzinesnél, a garancia 3 év, vagy 100 e km. Összességében nekem úgy tűnik, annak éri meg a dízel változatot megvenni, aki 1 év alatt nagyon sokat autózik. A teszt szerinti átlag fogyasztás a pár nap alatt megtett 600 km út alatt átlag 8,0 l/100km  volt, (Budapesten a pénteki csúcsban 8,8 l !) úgy, hogy nem űztem, hajtottam az autót, de nem is vezettem spórolósan. Ez a fogyasztás a 2 literes benzineshez képest lehet 1,5-2 l-el kevesebb, a 2,5 l-esnél 1,5-2,5 l a különbség, a 3.0 R -hez képest már 3 – 3,5 litert spórolhatunk.

A Subaru típusokon belül a gázolajos teljesítményét leginkább a 2,5 literes benzines motorhoz hasonlítanám, dinamikusan közlekedni, családi utazáshoz bőven elég, és a fogyasztásbeli különbség a két motor között itt már szignifikánsan jelentkezik. A 3 literes hathengeressel már nem összehasonlítható, annak vetélytársa a hathengeres dízel lehetne.

Összességében a dízel-boxer nagyon tetszik, sokak szerint az eddig ismert gázolajos motorokhoz képest kategóriájában a legjobb. Nemsokára az újságírók megszavazzák az év motorját, a Subaru dízel nyugodtan pályázhat az első díjra, jó eséllyel indul. A Subaru már nyert is ilyen díjat a 2,5 l-es turbó feltöltéses motorral, érdekes lenne, ha ezt a jó szokását az idei díjkiosztón is megtartaná.

A dízel motor már bemutatkozott az Outbackben is, őszre várjuk még a Foresterben.

Ha  a gázolaj ára a mostani szinten megáll, jó választásnak tűnik a D motoros változat. Én személy szerint szívesen várnék a „D-Flat six” –re, de valószínű a második generációs 4 hengeres motor is  már a mostaninál nagyobb teljesítménnyel  fog megjelenni, az Outbackhez azért az jobban illene, na meg persze a hat hengeres!

Technikai adatok:

Hengerűrtartalom: 1998 cmł
Négyhengeres, négyütemű, dupla vezérműtengelyes
Teljesítmény: 150 LE  -3600 1/min
Nyomaték: 350 Nm  -1800 1/min
Váltó: 5 fokozatú kézi
Sűrítési arány: 16,3
Furat/löket: 86,0/86,0 mm
Kompresszió: 16,3 : 1
Hengerek/szelepek száma: 4/16.
Fékrendszer elöl/hátul: tárcsa/tárcsa.

Végsebesség: 208 km/h
Gyorsulás0-100km/ó: 8,5 sec
CO2 kibocsátás 148 g/km

Méretek, tömegek.
Hosszúság/szélesség/magasság: 4665/1730/1425 mm.
Tengelytáv: 2670 mm.
Nyomtáv elöl/hátul: 1495/1490 mm.
Hasmasság: 150 mm.
Tömeg: 1460 kg. Megengedett össztömeg: 2000 kg.
Csomagtartó térfogata: 433 l.

Tetszett:
A Legacy formája, kényelme
A motor dinamikája
Fogyasztása
Csöndessége

Nem tetszett:
Nincs automata váltó
Kormány csak magasságban állítható
A B1 ülés nem memóriás
Lassan melegszik fel a motor

_________________
Dr. Déry Péter
Képek: Dr. Déry Péter


                                                                        HOME